معرفی دانشگاههای کشور 

( نامه آموزش عالی)

 دانشگاه زابل

آموزش عالی در سیستان با تاسیس دانشکده کشاورزی در سال 1358 با پذیرش 50 نفر دانشجوی بومی استان فعالیت خود را در شهرستان زابل آغاز نمود با وقوع انقلاب فرهنگی فعالیت آموزشی دانشکده به حالت تعلیق در آمد و با بازگشایی موسسات آموزش عالی فعالیت مجدد خود را در سال 1362 با عنوان آموزشکده کشاورزی با پذیرش 40 نفر در رشته امور زراعی آغاز کرد. در سال 1366 رشته امور دامی به این مجموعه افزوده شد.در سال 1368 با توجه به نیاز مبرم منطقه وتلاش دانشگاه سیستان وبلوچستان در جهت افزایش توان فیزیکی وپرسنلی مجوز تبدیل آموزشکده به دانشکده را اخذ و از مهر ماه 1369 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دو رشته دامپروری و زراعت واصلاح نباتات وارد مرحله جدیدی گردید در سال 1378 با مساعدت مسوولان محترم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به خصوص وزیر محترم وزارت علوم تحقیقات وفن آوری جناب آقای دکترمعین جهت تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز وتوسعه همه جانبه فرهنگی اقتصادی سیاسی و اجتماعی منطقه دانشگاه زابل با امکانات و تجهیزات اولیه تاسیس گردید این دانشگاه اکنون با داشتن دانشکده ها ومراکز تحقیقاتی دورهای تحصیلات تکمیلی مراکز دوره های آموزش شبانه و دبیرستانهای شبانه روزی دانشگاه توانسته است تا سرحد امکان نسبت به رفع مشکلات اقتصادی اجتماعی سیاسی و فرهنگی منطقه به عنوان یک دانشگاه جامع و کاربردی گامهای موثری بردارد.
دانشگاه زابل درراستای توسعه همه جانبه منطقه گامهای موثری را دربخشهای آموزشی ، پ‍‍ژوهشی ، فرهنگی ، تفریحی ، اشتغالزایی و ... برداشته که امروزه بعنوان یک مدل موفق ومناسب برای مردم وبرنامه ریزان مورد استفاده قرارمی گیرد. این دانشگاه فرمایش گهربار بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) را که فرمودند : دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که مشکلات مردم را حل کند. سرلوحه کار خود قرار داده تا فرهنگ امید به زندگی را در بین مردم ترویج وگرفتاریهای آنان را برطرف کند انشاا....
عملیات طرح در سال 1370 و با واگذاری ایستگاه تحقیقات اداره منابع طبیعی زابل و در سطح حدود 100 هکتار به دانشگاه، آغاز گردید. پس از آن در دو مرحله و باتوجه و همیاری ویژه مسئولان وقت وزارت کشاورزی ، به ویژه جناب آقای دکتر کلانتری و با واگذاری زمین های باقیمانده به دانشگاه ، وسعت مجتمع به بیش از 5000 هکتار توسعه یافت. به یقین ساکنان منطقه و کسانی که در گذشته های نه چندان دور از زمین های مورد نظر بازدید داشته اند ، خواهند گفت که دشت زهک ( محل کنونی مجتمع ) به دلیل خشکی و وزش طوفان های شدید صرفاً به عنوان محلی برای عبور و مرور کاروان های قاچاق و توسط افراد خاطی مورد استفاده قرار می گرفته است. حجم اقدامات به عمل آمده و سیر تحولات مجموعه به قدری وسیع و سریع می باشد که ثبت تحولات آن از عهده نگارش خارج می باشد. مسلماً پیشرفت سریع طرحها و توسعه روزافزون مجتمع در شرایط سخت اقلیمی زابل و فقر امکانات و منابع مالی ، بدون برخورداری از مدیرانی علاقمند ، متخصص و آینده نگر که با از خودگذشتگی ، تلاش های شبانه روزی و تحمل سختی های فراوان ، کارهای بی نظیر و اعجاب انگیز را انجام داده اند ، میسر نبوده و نخواهد بود. البته قابل ذکر است که نقش برخی از کارکنان مجتمع نیز به نوبه خویش کمتر از مدیران نبوده که این نیز خود جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

 

    شهر شیراز

خوشا شیراز و وضع بی مثالش                   خداوندا نگهدار از زوالش

    
     

 
  حتما این صفحه را خانه خود کنید 
***********************************

 به صفحات دیگر وبلاگ هم یه سری بزنید (تو حاشیه وبلاگ)